Fantasiedier 3-d
Het maken
van een beeld dat lijkt op een Nana.
BASISPLAN
vakgerichte doelen
|
|
titel
|
Nana
|
groep
|
Bovenbouw
|
onderwerp
|
|
ruimtelijk
|
3-dimensionaal
|
beeldaspect
|
Vorm en
kleur
|
materiaal/techniek
|
Ballonnen
met papiermaché en verf
|
type les
|
Beeldende
Vorming
|
|
|
Opdracht
De beeldende probleemstelling |
Maak met
papiermaché een figuur met ronde vormen waar je vrolijk van wordt. Beschilder
het met bonte kleuren en zwarte lijnen. Het mag een fantasie mens, dier of
voorwerp zijn. Minimale doorsnede 25 cm.
|
Doel
|
Kennisnemen
van het proces met het werken met ballonnen met daar omheen papiermaché.
|
Beeldaspect
|
Ronde
vormen en bonte kleuren met zwarte lijnen.
|
Materiaal
|
Ballonnen,
ballonnenpomp, papiermaché (behangerslijm en kranten), plakkaatverf, kwasten
en dikke stiften.
|
Beschouwing
|
De kinderen zijn nog niet bekend
met het materiaal.
Ze
hebben nog nooit een figuur van papiermaché gemaakt. Ze hebben nog
nooit ballonfiguren gemaakt.
De beelden kunnen in het magazijn neergelegd
worden om te drogen. Al het materiaal is aanwezig.
|
LES/
PROCESFASEN een korte handleiding
|
Oriëntatiefase
|
|
Introduceren
|
In de
powerpoint laat ik de leerlingen kennismaken met de kunstenares, haar werken
en haar beeldentuin. Ik probeer ze enthousiast te maken voor het kunstwerk en
wat ze zelf gaan maken.
|
Informeren
|
Ik leg
uit dat het kunstwerk niet in een uurtje klaar kan zijn. Het is een proces
waarbij we rekening moeten houden met de droogtijd van de papiermaché en de
verf.
|
Instrueren
|
Les 1. De
powerpoint en het ballonnen blazen en knopen van de vormen.
De
leerlingen blazen ballonnen op. Het zijn diverse vormen ballonnen die aan
elkaar geknoopt kunnen worden.
Les 2.
Papierscheuren en papiermaché maken.
Les 3.
Ballonnen beplakken met de papiermaché.
Les 4. Papiermaché
kan beschilderd worden.
Les 5.
Met een zwarte stift kunnen lijnen getrokken worden over de verf.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten